Kia Ora! - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Char en San - WaarBenJij.nu Kia Ora! - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Char en San - WaarBenJij.nu

Blijf op de hoogte en volg Char en San

18 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Taupo

Kia Ora!
(Nieuw-Zeelands voor zowel hallo als doei, bedankt en alsjeblieft)

11 januari zijn we aan ons nieuwe avontuur begonnen in Nieuw Zeeland! Ook was Charlot die dag jarig. ‘s Avonds in Australie hebben we met z’n 2 even gewacht tot het 12 uur werd en toen zijn we maar snel gaan slapen want de volgende dag moesten we weer vroeg op om te vliegen. Aangekomen in het hostel waren we eigenlijk wat moe na de reis en alweer alle nieuwe indrukken, maar werden we door onze kamergenoten uitgenodigd om mee te gaan stappen en aangezien Char jarig was konden we dit eigenlijk niet afslaan. We hebben een super leuke avond gehad en dat hebben we geweten want de volgende dag hebben niet veel van Auckland maar vooral van onze kamer gezien haha. Gelukkig konden we ons dit veroorloven aangezien we nog een aantal keren terug komen en het die dag niet is opgehouden met regenen, welkom in Nieuw Zeeland! De volgende dag zouden we vertrekken met de bus richting het noorden, dus wij staan klaar op het verzamelpunt, blijkt dat Char niet op de lijst staat. Al snel weten we waarom, we hebben maar voor 1 persoon geboekt.. beetje zuur om hiermee te beginnen maar we hebben het gelukkig snel op kunnen lossen en kunnen de volgende dag toch mee! Lucky us.14 januari dus eindelijk begonnen met onze bustocht. De eerste dag zijn we afgereisd naar Raglan, een klein strandplaatsje op het Noordereiland. Al sinds we Auckland uit zijn gereden zien we hoe mooi het hier is, en zoals iedereen al zegt elk half uur heb je weer een ander landschap er is zoveel moois om te zien! Aangekomen in Raglan zitten we in een hostel ergens op een heuvel midden tussen de bossen in de middle of nowhere. We hebben een super mooie kamer met uitzicht op de zee! Hier zitten we met 2 andere Nederlandse meiden. In Raglan zijn we 2 dagen gebleven en genoten van de natuur en het strand met zwart zand! Ook wilde we een wandeling maken welke 7 uur zou duren dus wij zijn helemaal voorbereidt voor een dag hiken blijkt de wandeling gesloten omdat het te gevaarlijk zou zijn. Toen maar de 1 uur durende versie gedaan en verder lekker een chill dagje gehad met als afsluiting Yoga op een heel bijzondere plek met super mooi uitzicht op zee, was een fijn zen momentje in ons drukke backpack leven. De volgende ochtend zijn we weer vertrokken met de bus om door te gaan naar Mourea via de Waitomo caves. De bus bestond nu uit voornamelijk Nederlandse meiden, de groepen veranderen steeds omdat iedereen op andere plekken uitstapt en langer blijft, dit is leuk voor de afwisseling maar ook wel jammer als je net leuke mensen hebt ontmoet. De eerste stop was dus de Waitomo caves, dit zijn grotten die bekend staan om zijn glow worms, dit zijn kleine wormpjes met een lichtgevend puntje in hun staart dus jullie kunnen je wel bedenken wat een bijzonder gezicht dit gaf in een aardedonkere grot, echt super mooi! De weg naar de grot ook erg genoten van het prachtige Nieuw-Zeelandse landschap. Na de grotten hebben we nog een stop gemaakt bij een loopbrug waarna we door zijn gereden naar onze eindbestemming. De eindbestemming is een nacht slapen bij een Maori familie. Hier hebben we meer geleerd over deze bijzondere cultuur. Het begon al met de begroeting deze gaat als volgt; je geeft een hand en je doet 2x de neuzen tegen elkaar, hierbij zeg je: Kia Ora. Vervolgens hebben we met z’n allen eten gemaakt, wat overheerlijk was omdat we als backpackers nogal beperkt zijn in ons avondeten haha. Na het eten kregen we nog meer entertainment in de vorm van zing en dansoptredens van de maori’s waaronder de Haka (oorspronkelijk een oorlogs dans maar tegenwoordig wordt het ook gebruikt door het Nieuw Zeelands rugby team als begroeting) heel indrukwekkend om te zien! Na vermaakt te zijn door de Maori’s moesten we zelf ook wat doen, we hebben onze eigen Haka gedanst! Super hilarisch om te zien en te doen, (het staat op film dus jullie krijgen het vast een keer te zien;p). Na het entertainment konden we lekker relaxen en ‘s avonds kregen we nog wat Maori verhalen en konden we vragen stellen. Al met al een super leuke ervaring! De volgende dag gingen we alweer verder met de bus dit keer naar Rotorua. In dit plaatsje was vanalles te doen en zijn we voor het eerst apart van elkaar dingen gaan ondernemen, Charlot is naar de geisers en modderpoelen geweest en Sanne is gaan raften, allebei erg leuk en bijzonder om te zien/doen. Rotorua was een tussenstop dus wij hebben onze groep weer verlaten en zijn verder gereisd naar Lake Aniwhenua, waar we ook weer een kijkje zouden krijgen in de Maori cultuur dit keer bij een andere familie. We sliepen op een boerderij weer in de middle of nowhere, eigenlijk is NZ een en al middle of nowhere als je bedenkt dat er maar 4,5 miljoen mensen wonen en maar liefst 22 miljoen schapen (leuk feitje), maar ja we sliepen dus op een boerderij met uitzicht op het meer, we zeggen het al zoveel maar ja het was weer een super mooi plekje. We werden onthaald door de meest enthousiaste vrouw die je je maar kunt voorstellen waardoor we ons al meteen super welkom voelde. We konden kiezen tussen verschillende activiteiten en wij hebben gekozen voor weven, hier hebben een armband gemaakt van een soort plant, weer een mooi souvenirtje voor thuis! Het eten wat we die avond kregen werd op een heel bijzondere manier gemaakt, er was namelijk een gat in de grond waar stenen/kolen op lagen. Deze werden verhit en hierop werden rekken met eten gestapeld. De stenen/kolen werden afgeblust met koud water waardoor stoom ontstond. Door het eten af te dekken met lakens werd het eten als het ware gestoomd. De lakens werden vervolgens overgegoten met aarde. Heel bijzonder om te zien dat het eten op deze manier klaar gemaakt werd. De warmte die ontstond kon wel oplopen tot 800/900 graden celcius. Na 2 uur wachten konden we eindelijk aanvallen en weer hebben we gegeten alsof we dagen geen eten gehad hebben, zo lekker! Na het eten genoten van de plek en nog wat gepraat over de Maori, ondertussen zijn we bijna experts. In de ochtend nog een lekker ontbijtje gehad en toen weer in de bus gestapt. Onze volgende bestemming is Lake Taupo waar we nu zijn. Op de weg erheen zijn we nog gestopt bij een koud/warm water stroom. Een klein meertje met verschillende stromen waar je in de ene hoek warm en de andere koud water hebt. Door het vulkanische landschap hier heb je heel veel van dat soort aparte plekjes wat dus ook het land zooo bijzonder maakt. Nou ik denk dat dit het wel weer is voorlopig. Doordat we met zo’n bus reizen maken we per dag zoveel mee dat het bijna niet te onthouden is haha, daarom schrijven we maar veel! De tijd vliegt dus elke dag proberen we nog een beetje meer te genieten!

Heel veel liefs van ons xxxxxx

• 18 Januari 2016 - 08:22

Joyce :

Heey lieve meiden! Wat maken jullie ontzettende mooie dingen mee! Heel erg bijzonder om
    bijj de Maori's te slapen enzo! Ben benieuwd naar de foto's!
    Have fun maar dat hebben jullie zo te lezen wel!!
    Ben wel stiekem een beetje jaloers!!
    Dikke kus Joyce